Les 11 en 12: Werken met geconserveerd voedsel

Tijdsduur: 100 minuten

Koppeling: GZW, biologie

lokaal: Practicumlokaal food                                                               

Vooraf:

  • De docent zorgt ervoor dat hij ruim van tevoren in het lokaal is om het filmpje voor de leerlingen alvast klaar te zetten. Ook de recepten en het formulier ‘ Vergelijken van recepten’ worden klaargelegd.

Benodigdheden:

  • Oven
  • 1 blender
  • 1 mixer
  • 2 steelpannetjes
  • 4 drinkglazen
  • 4 lepels
  • 4 messen
  • Spatel
  • 2 kookpannen
  • Huishoudfolie
  • 4 borden
  • Bakpapier
  • Kwast
  • Versierlint

Voorkennis:

  • De leerlingen hebben in de vorige les geleerd hoe ze o.a. aardbeien en frambozen kunnen conserveren. De leerlingen weten dus nu hoe ze dit zelf kunnen doen. Ze hebben nog niet gekookt met de geconserveerde aardbeien en frambozen.

Kerndoelen:

Kerndoel 29. De leerling leert kennis te verwerven over inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet- levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven.

Kerndoel 35. De leerling leert over zorg en leert voor zichzelf, anderen in zijn omgeving, en hoe hij de veiligheid van zichzelf en anderen in verschillende leersituaties (wonen, leren, werken, uitgaan, verkeer) positief kan beïnvloeden.

Lesdoelen:

  • Leerlingen kunnen met behulp van het recept gerechten maken met vers fruit en geconserveerd fruit.
  • Leerlingen kunnen zelf de gerechten beoordelen.
  • De leerlingen kunnen in tweetallen samenwerken.

Inleiding (15 min.)

  • a.d.h.v. van een filmpje (zie website) krijgen de leerlingen een instructie te zien over de les die zij gaan volgen. Dit filmpje wordt opgestart door de docent. In dit instructiefilmpje staat omschreven wat ze gaan doen, hoe ze dat gaan doen, met wie ze gaan samenwerken, etc.. De leerlingen kunnen bij eventuele vragen nog terecht bij de docent.

Filmpje: https://app.biteable.com/videos
Gegevens om in te loggen

e- mail: sarah.reijers@student.fontys.nl
Wachtwoord: Sarahreijers

Kern (55 min.)

  • Leerlingen maken a.d.h.v. receptenkaarten gerechten klaar. Ze zoeken zelf de materialen bij elkaar die ze terugvinden op de receptenkaarten. De leerlingen maken de gerechten in tweetallen.

Afsluiting (30 min.)

  • De leerlingen evalueren de les met behulp van het formulier ‘’vergelijken van recepten’’. Hierbij gaan ze kijken naar de gerechten die zij gemaakt hebben. Zo worden er vragen gesteld over de gerechten met geconserveerd fruit en de gerechten met vers fruit. Hieruit komt uiteindelijk een conclusie.

Ga terug naar de handleiding

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email